***حكمه اليــــــــــــــــــوم***:

18 يونيو، 2009

ابقى مع نفسك

(بعد غياب بقول لكم وحشتونى اوى )


كثيراً ما نعيش في حاله نرغب بها أحياناً ....


حين تجلس مع نفسك
ماذا تقول لها !!
هل تكون صريحاً صادقاً معها
الكلام عن الذات وللذات هي ترجمه لما يجول في
باطن العقل
وما تخفيه مشاعرنا عن الآخرين

هل تبادلنا الحديث مع انفسنا يعطينا دفعه ايجابيه للحياه !!

هل الصداقه مع النفس تجعلنا أنانيين
ولا نأبه لما يجول حولنا مع أناس قريبين منا
وما يجول في واقعٍ ملمــوس أكثر واقعيه عن ما يدور في حديث النفس !

تجربه خاصه بي :-
- وهي حقيقيه -

كل يوم كنت أخبر نفسي وأقول لها قبل النوم :-

ماذا صنعتِ اليوم!
هل يومك كان مفيداً؟
ويمر عليّ شريــط يومِ كاملٍ وما يحمله
من مواقف
أخبرها
ثمـ أخبرها ....
بأني فاشله
أنا فاشله
اليوم أنا فاشله
فشلتي يانفسي
وها أنا قد أقنعت نفسي بأني فاشله
وبتُّ لستُ قادره على انجاز شيءٍ مفيد !!
فلقد اقنعت نفسي بأني فاشله .

بعدها
اقنعت نفسي بأني ناجحه
ولي دوري في الحياه
اليوم أنتي ناجحه
انا اليوم ناجحه
أنا نجحت في حياتي
حققت ما تتمناه أي فتاه
تُراني هل حققت فعلاً ما أرمي أليه ؟؟
لا أظن ذلك ....!!
فأنا أخدع نفسي كي لا تحطمني

قد أكون أنجز القليل من النجاح .. على مستوى عملي وعلى المستوى الأجتماعي
فهو يسمى نجاحاً
أياً كان نوعه!
اكلم نفسي عن الماضي وانجازاتي
اضحك مع نفسي مرات
ومراتٍ كثيره أبكي !!
ولكني بعد الحديث مع نفسي ؛ وبعد جلسةٍ طويـــــــــــــله
أشعر بنوعٍ من الحافز لغدٍ مشرق
اشعر بالراحة !!
أجل براحةٍ غريبه . . . .

وتبقى في النهايه حصيلة ما وصلت إليه
أثناء حديثي مع نفسي :-

بت لا اركز على ما فشلت به سابقاً
بت لا اندم على ما فعلته سابقاً ... بل اعتبرته موقفاً عابراً ومرّ عليّ مرور الكرام
ووجب عليّ أن لا ألوم نفسي على ما جهلته سابقاً ، فليس من المعيب أن نخطأ
ولكن تكرار الخطأ دون الإستفادة منه هو المعيب والمشين في نفس الوقت .

ولا أحب أن أكون أمام نفسي ضعيفه
أو مخطأه دائماً .

أصبحت الآن أدرك أن الفرق بين الاحمق و الحكيم هو ليس في كون الحكيم لا يرتكب
الاخطاء
ولكن في تعلمه من الاخطاء التي ارتكبها بدلاً من ان يُجرم ذاته لانه ارتكب الخطأ

هناك 21 تعليقًا:

موناليزا يقول...

ان ساعة صدق مع النفس تساوى الكثير

ادم المصرى يقول...

جميل اوى صدقك مع نفسك

وشيئ ممتاز عندنا نستطيع ان تحدث مع النفس

فى وقت وحين

وردشان smilyrose يقول...

عندما بعدت عنها

احسست بالضياع اصبحت تائهة بلا عنوان

وها انا ابحث عنها من جديد اضمم

جراحها ابحث عن طريق التقى فيه بها

لنبدا من جديد نعم نبدا من جديد

ولكن وانا معها لا بدونها

نعم حبيبتى فنحن بدون انفسنا لا شئ

لذا لابد من الصراحة معها والتحاور

دمتى حبيبتى

وردشان

روح الحب الصادق

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الحوار والمصارحة مع النفس شىء جميل جداً و راقى ويسمو بالإنسان
تحياتى

MISS\GH يقول...

موناليزا
برافو عليكى جمله واحده وتعنى موضوع كامل وشامل الاتجاهات


فعلا ساعه صدق مع النفس بل لحظه صدق مع النفس تساوى الكثير والكثير فاصعب عذاب هو عذاب الضميرفى لحظه صحوه

بشكرك على مرورك الكريم وتمنياتى بدوام الصدق مع النفس

MISS\GH يقول...

ادم المصرى

منورنى دايما وبشكرك على تعليقك الجميل فعلا الصدق مع النفس بيهون علينا حاجات كتير
ومفيش حد مش محتاج الى صاحب بجد قريب قوى فاهمك اوى ...واكيد مش هيكون حد فاهمك اكتر من نفسك

MISS\GH يقول...

smily rose

وحشتينى جدا ووحشنى كلامك المليان بالصدق والمشاعر الجميله

دايما تعليقك بيكون متميز مناسب جدا للموضوع
بحييكى يا اجمل سمايلى

MISS\GH يقول...

صدى الصمت

بشكرك جدا على تعليقك الجميل

وانا موافقه على رايك ساعات كتير بتكون النفس احسن من اقرب صديق

انا عارفه ان الموضوع ده سلاح ذو حدين من وجهه نظر الكتير بس انا بتكلم فى حاله صحوه الضمير ازاى اتكلم مع نفسى واوجهها واصارحها بعيوبها واحاول ايقظ ضميرى

ميرسى ليكى ودايما منورانى

yoyo يقول...

صباحك سكر

حمد لله على السلامة من بعد الغياب نورتى مدونتك من جديد

البوست دا انا حسيته اوى لانى من الناس اللى بتحاسب نفسها اولا باولا
عارفة رغم ان الموقف احيانا بيكون صعب ومؤلم الا انك بتحس بنوع من الصدق مع نفسك و من خلالها تحسى بالصدق والثقة مع الاخرين
والا هيكون فاقد الشىء لا يعطيه
بس مش نتقوقع على نفسنا اوى و نهجر الدنيا اللى احنا برده جزء منها و فيها

دمتى اختى بالف خير
تحياتى
يويو

ندا منير يقول...

رائع جدا جدا
والصراحة مع النفس اهم حاجة

ادم المصرى يقول...

على فكره سعات الصداقه بتوصل لدرجه

فهم النفس بس دي بترجع لروح الصديق الى معاكى

على فكره تانى انا عجبنى جدا تعليقاتك على المدونين شيئ نادر نلاقى حد عندو ضمير فى التعليقات

ودى ميزه جميله جدا وجتها فيكى ولحظتها فيكى كتييير

مدونتك دى جميله ولكن تنقصها الروح اتمنا ان تجدى الروح

وانا فى انتظارك

Hossam يقول...

صديقتى
وحشتنيى جدا ووحشتنى كتاباتك
اجمل ما فى الموضوع اخر جملة
بجد موضوعك رائع واتمنى كل من يقرا يتعلم منه
تحياتى

Hossam يقول...

صديقتى الجميلة
مشترك جدا جدا على كلامك بجد التعليق بتاعك جميل فعلا
وبشكرك اكتر لانك عتبتينى وده دليل على انننا فعلا اصحاب
انا فى ناس معينة عايز امررلهم التاج وكل شوية اما افتكر اسم حد بحطة
بس انا والله حاولت اعرف اسمك معرفت شوقلت لنفسى انى اكتب Miss\gh قلت محدش هيعرفة وسبت تعليق عندك عشان اعرف النيك نام بتاعك او الاسم بس واضح ان الكومنت متحطش او اثبت عندك
ابعتيلى حبيبة قلبى اسمك او النيك نام بتاعك ومن عنيا وبعدين انتى اصلا تخدى التاج من غير مقولك لانى بجد بحب مدونتك ومكنتش هزعل
تحياتى صديقتى
سلام

MISS\GH يقول...

yoyo
صباحك حاير طاير من قلبى ليكى
ميرسى يا قمر على تعليقك
وعجبنى جدا انك مؤمنه بفكره فاقد الشىء لا يعطيه
تحياتى ليكى يا قمر

MISS\GH يقول...

حسام
نورتنى وحقيقى عاجزه عن اى كلام اقوله
يمكن اقدر الخصه فى انى
بفتخر بصداقتك جدا
وحقيقى بتمنى ان الموضوع يكون عجبك بجد

وتمنياتى لك بدوام التفوق ومن نجاح الى نجاح

MISS\GH يقول...

ندا منير
وحشااانى كتير جداودايما منورانى
متشكره جدا على تعليقك
ودمتى بكل الود

MISS\GH يقول...

ادام المصرى
منورنى لتانى مره وعاجزه عن الشكر والامتنان ليك
بس بطلب منك حاجه ازاى اقدر اوصل للروح اللى اقدر احيى بيها مدونتى
مستنيه ردك عليا
ومتشكره جدا ليك

ادم المصرى يقول...

ممكن اوصفهالك بشكل مميز او بشكل ممكن اى حد يفهمو مثلا فى ناس بتقول انا مش برتاح غير فى بيتى وفى ناس بتقول انا لما بروح بيت فلان بحس انو بيتى

وهوا ده الى انا لقيتو فى مدونات كتير واتمنى ألقيه عندك يا فنانه الاحساس

Unknown يقول...

تحياتي أولا على تلك المدونة التي تجيش بما في نفس كل فرد منا كأنها خارجة منه هو

ثانيا : تلك الفترات التي يجلس فيها الفرد مع نفسه أنا أعتبرها فترات مهيئة للنجاح
لأن مهم جدا الواحد يعرف عيوب نفسه وإمكاناتها


وأدعوكي لزيارة مدونتي

ويبقى التواصل

MISS\GH يقول...

ادام
ميرسى جدا على اهتمامك ومنورنى دايما وميرسى جدا كمان لزوقك

MISS\GH يقول...

استاذ معتز شاهين
مشرف المدونه وميرسى جدا على تعليقك ورايك الجميل فى المدونه واتمنى ان يدوم اهتمامك بموضوعات المدونه المتواضعه
وطبعا هيشرفنى انه يدوم التواصل بيننا

اهداء منـــــــــــى الى اجمل اصدقاء العمـــــــــر

reader