***حكمه اليــــــــــــــــــوم***:

15 ديسمبر، 2008

هل احزن ؟ام هل اقول شر البليه ما يضحك؟

اصدقائي الاعزاء
نفسي اتكلم معاكم انها رده من قلبي بجد نفسي تشاركوني الكلام لانى بجد مش عارفه انا غلط ولا صح بس على كل حال بقول دايما الحمد لله بس عايزه اسالكم سؤال ياترى ممكن تحسوا بايه لما تتفهموا غلط ومن اقرب الناس ليكم او لما تعملوا شىء بغرض انكم تحافظوا على حد قريب منكم اوى وبتحبوه اوى ويفهمكم غلط والناس كلها تفهمكم غلط ويبعدوا عنكم لانكم
دلوقتى بقيتم شر بتهددوا حياتهم
انا والله ما كان قصدى شر للشخص ده وربنا الاعلم نيتي كانت ايه بس هو مش قادر يفهم وحاولت اشرح له قصدى الغضب كان مالى قلبه ومش قادر يفهمنى
انا مش عارفه الطريقه الى لجات ليها كانت صح ولا غلط بس انا حقيقي كنت فاكره انها هيا الحل بس طلعت منها بصدمه كبيره فى ناس كتير قريبين منى اوى واتعلمت ان
المشاكل الى ممكن الواحد يقع فيها بتبين الناس على حقيقتها مين الكويس ومين الى مش كويس مين الى ممكن ارجع ءامن ليه بعد كده واثق فيه ومين الى اجتنبه
اتصدمت كتير بس صدمات مكنتش متوقعه ابدا حتى الانسان الوحيد الى كنت فاكره انه ممكن يدافع عنى او يفهم منى محاولش يعمل كده محاولش يفكر كويس بعقله قبل ما يظلمنى وفى اول مشكله اتخلى عنى على الرغم انه فى مشاكله بتمنى انى اقدر اقدم ليه حاجه لكن الحمد لله ان ربنا بين لى كويس الشخص ده على حقيقته بس بوجه ليه رساله (انى مش ببكى على اى شخص مبكاش عليا) انا فعلا دلوقتى بضحك على نفسى اوى على مدى الثقه والامان الى كنت مدياها ليه وعلى مدى الاخلاص والحب الى وهبته ليه لكن انا بعترف انى كنت غلط لانى فهماه من البدايه وعارفه انه عمره ما خاف عليا وكل تصرفاته كانت واضحه مش هقول ليه غير حاجه واحده بس (ربنا يديك على قد نيتك)
انا فعلا كنت محتاجه انى اكتب ليكم وتشاركونى بكلامكم يمكن انتو الى تفهمونى وتخففوا عنى

هناك 16 تعليقًا:

romansy يقول...

اول تعليق



ل




رومانسى

romansy يقول...

عزيزتى
قد لا يكون اختيارك خاطئ من البدايه
وقد تكون مشاعرك قد ضللت الطريق
ما قيمه الحب بدون حبيب يعلم ما بصدر حبيبه
ما قيمه الحب بدون حبيب يقف بجوار حبيبه فى الازمات التى يمر بها
ويدافع عنه وعن مشاعره وقلبه ولكن يا عزيزتى
قد يكون هذا الحبيب لا يعلم من البدايه انه يملك جوهره ثمينه لا يقدر قيمتها
فكونى عزيزتى على ثقه فى ان ما جرى لا يحزنك
بل بالعكس فقد كشف الوجوه
وازال الاقنعه
فاعلمى انكى تحبيبن بصدق فلا تتنازلى عن حبك لاى شخص يقدر حبك هذا
فان يوجد الكثير من يتمنى قلب يسكن فيه

MISS\GH يقول...

رومانسى
ميرسى كتير على مشاركتك معايا على طول ودايما اول تعليق
متشكره اوى على رايك بس بتنافى معاك فى حاجه واحده بس انى من البدايه مقدرتش اختار صح بس انا غلطت كتير وبعترف بغلطى مشيت ورا قلبى ومش سمعت نصايح اى شخص له خبره عنى وافتكرت انى انا الصح وهم الغلط بس انا ربنا اكيد مش هيضيع حقى وهيجازى كل انسان فينا على النيه ( الاعمال بالنيات)انا مش زعلانه انا يمكن دى بدايه راحتى مش بدايه حزنى

kmt يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش عارفه بس حاسه بيكي اوي وحاسه الالم اللي جواكي واللي انت حاولت تكوني اقوي منه بمواجهته

لكن عارفه انه صعب اصعب جرج هو جرح الناس اللي بنحبهم وعمرنا ما تمننا ليهم غير الخير

بس حاولي تؤمني بدا ان زي مالفرح بيعدي برده الحزن بيعدي

هاتاخدي وقت معاكي بس لما الحزن يسيطر عليكي الجأي لله اكثر واكثر ربنا مش هايسيبك لوحدك ابدا
بس حاولي ماتكرهيش حد لان اللي بيجرحنا ويقسي علينا ما يستحقش حتي انه يكون له في القلب مكان حتى ولو كره والافضل ليه انه المشاعر تجاهه تكون لا شيء صفر لا يأثر فينا ولا نأثر فيه

يارب اكون قدرت اوصل لك اي شئ
وربنا يطيب قلبك

تحياتي
الي اللقاء

جنّي يقول...

شوفي يا ستي .. دايما ما نحاولش نفقد الود بيننا وبين الاشخاص ونحاول ان يكون هناك ولو خيط يربط بيننا ..

وجميل ان نتقدم بالعذر لمن اخطأنا في حقه وان لم يتقبل العذر فلننتظر والزمن كفيل با يذوب اي خلافات .

سلام

وردشان smilyrose يقول...

حبيبتى

هكذا نتعلم من تجاربنا

ومن ازماتنا فهى تجعلنا نعرف

معدن الشخص الذى نتعامل معه

وهل هو انسان بحق ام انه يرتدى قناع زائف

واحمدى ربك انه افاق قلبك قبل

ان يكون الالم اكثر بكثير

وتعلمى حتى لا تتالمين مرات ومرات

دمتى حبيبتى

smilyrose

روح الحب الصادق

mohamed يقول...

أفرضى أنك سترسلى خطاب الى أنسان ما
الايحتاج وصولها الى عنوان؟
أذا بالمقارنه
العنوان هو الاسلوب الذى نتبعه للتواصل مع شخصا ما
هناك أشخاص يحتاجوا الى اسلوب دقبق للتواصل معهم
وهناك آخربن لايحتاجوا
كما أن نوع شخصية الانسان الذى نتعامل معه تحدد مسبقا أسلوب التعامل وحدوده معه.
المشكله أننا نرى الاخرين كما نريد نحن
ولبس كما هم فى الحقبقه
أنتى طيبه ومعطائه
لكن هل آلاخرين مثلك
بالطبع لا
الصدمه أننا لانرى ما يجب أن نراه
أبنتى سوف تتعلمى
كيف تستعملى بصيرتك لا بصرك
الله تعالى يحفظك

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

ممكن يكون حدث أشياء صغيرة بينكم ساعدت على بناء حائط إرتفع بالتدريج وأدى إلى تغير مشاعرة نحوك بالتدريج وأصبح شخص تانى
نصيحتى ليكى : لا تبكى على اللبن المسكوب لأنة أصبح ملوثاً
وأبدئى من جديد
وتوكلى على الله فهو مفرج الكروب
تحياتى

MISS\GH يقول...

kemet
ميرسى ليكى اوى لكلامك الجميل ده وانا سعيده جدا بان فى ناس قدرت تفهم اللى جوايا جايز انا اخطات بس بدون قصد جايز كل حاجه كبرت عن اللازم برده بدون قصد بس الحمد لله ان حاسه ان ربنا بيدينى درس علشان اتعلم كويس لان الانسان مش بيتعلم غير من اخطائه
واتمنى لك ان لا تقابلى مثل هذه المشكله

MISS\GH يقول...

جنّي
انا عارفه ان كلامك كتير حلو
وانا فعلا عملت كده وحاولت التمس الاعذار لكل من اخطات فى حقه والحمد لله ربنا وفقنى لان ربنا كبير وعارف نيتى ايه
لكن انا حاسه ان ربنا برده ادانى تجربه علشان ادقق كويس فى اى انسان بتعامل معاه وحتى لو قريب منى اوى

MISS\GH يقول...

smilyrose
ميرسى اوى على تفهمك لقصدى وانى بحاول اوصل ليكم بجد محاوله الحذر من اى انسان فى التعامل معه
وانا عارفه ان الحياه تجارب وياما هقابل مشاكل كتير فى حياتى بس مش نهايه الدنيا والحمد لله انا ربنا زرع جوايا الفتره دى كم من التفاؤل لانى حاسه ان شاء الله ان ربنا هيعوضنى لانه عارف نيتىاكتر من اى حد فى الدنيا

MISS\GH يقول...

mohamed
سعيده جدا بزيارتك الاولى لى واتمنى انها مش تكون الاخيره
وعلى فكره اسلوب حضرتك مميز اوى وانا متفقه معاك جدا فى كل كلمه كتبتها و بعترف انه ممكن اكون مش اخترت الاسلوب الصح او متفهمتش الوضع كويس او اتسرعت يعنى غلطت بدون قصدواعترفت بالغلط ده وانا بشر وليس ملاك اكيد ليا غلطات كتير بس بحاول على قد ما اقدر انى اصلحها وبدعى ربنا انه يغفر لى ويهدينى
تحياتى اليك ودمت بخير

MISS\GH يقول...

صدى الصمت
الله عليك بجد زكرت مقوله جميله اوى(لا تبكى على اللبن المسكوب لأنة أصبح ملوثاً )حقيقى بجد فى المكان المناسب
بس عايزه اقولك ان مشكله الشخص ده انه انانى مش بيفكر غير فى نفسه وفى مصلحته بس وماشى بالورقه والقلم حتى لو على حسابى ومش بيحاول انه يقدم لى حاجه تثبت حسن نيته او على الاقل مجرد خوف او اهتمام دايما منتظر انى انا الى اقدم وحاولت انى اكسر اى حاجز بينى وبينه وكتير قلت ليه اكتر حاجه بكرهها او بتضايق منها عدم الاهتمام او عدم الاحساس بالامان ولا حياه لمن تنادى خلاص تاكد انه امتلك مشاعرى بس للاسف كل ده انتهى من جوايا ومفضلش غير زكريات مش كويسه
ولكن انا مؤمنه بالله وعارفه ان كل حاجه بامره جايز موفقنيش المره دى بس اكيد هيوعدنى بنصيب احسن ان شاء الله.
ميرسى ليكى حبيبتى

أ / أحمد عبد المنعم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
حينما قال العقاد :
" الحب أن أبصر ما لا يرى "
كان يعنى المشاعرالحقيقية بين المحبين فالمحب يدرك ما فى قلب محبوبه ولا تراه العين بل تراه القلوب .
فالحب الصادق هو ذلك الحب الذى يراعى فيه المحب مشاعر محبوبه ويقدم كل ما ينفع محبوبه على ما ينفعه لأنه يدرك أن ما ينفع محبوبه هو جزء أصيل من منفعته فحين يلتقى قلبا المحبين تلتقى الآمال وتذوب الرغبات الشخصية لتصاغ طموحات القلبين فى شكل عاطفة جديدة فيرى المحب ما يراه محبوبه ويسمع ما يسمعه بل لعل حياته تستحيل إلى شكل جديد هو شكل حياة المحبوب
فإن بدت العلاقة الإنسانية على غير هذا المنوال لم تكن حبا صادقا بل صورة مصطنعة فالأولى بها أن تغرب عن القلوب الصافية ولتترك القلب فى صفائه لمن يدرك حقيقته
لا تتألمى ما دام القلب صافيا لا تتألمى مادام الله راضيا

الازهرى يقول...

صديقتى الرقيقة

حينما نحن من لا يقدر حبنا يكون عذابنا
والعذاب هو اول مسمار فى نعش الحب
ما دمت تقولين انه قد قتل بتصرفاته حبه بداخلك فابتعدى وارحلى عنه وغيرى من حياتك
ولتحيي من جديد
فالحب القادم آت فهو مطلب القلب دوما
ولا حياة بغير الحب ولكن فى المرة القادمة سيكون حبا حقيقيا يغنيك عن كل ما حولك ويعوضك انتظار السنين


تحياتى دوما

جلال كمال الجربانى يقول...

كان لازم يبقى مرايتك
ومادمتي لم تشاهدى نفسك فيه من البدايه
فهناك شىء خطأ
والأعتراف بالخطأ أول الطريق الصحيح
والدنيا لن تنتهى لأننا أخطأنا فى التقدير لأننا طول ما أحنا عايشين ياما حتدق على الرأس طبول
والخطأ الذى لم يقتلنا سيقوينا

وتقبلى تحياتى

اهداء منـــــــــــى الى اجمل اصدقاء العمـــــــــر

reader